fredag 17 april 2015

Underdog-kultur

Det finns något lockande i underdogkulturer som alltid fascinerat mig. Från tonårens motståndrörelseförälskelser, genom livets ständiga ställningstagande för svagare grupper, till dagens postkoloniala Kenya. Det finns en drivkraft och engagemang där i underläget som saknas i överläget.
Som när jag jobbade i den lilla orten i regionen och vissa av de som jobbade i den stora orten ALLTID klagade när de måste resa, medans vi i lilla orten alltid var entusiastiska.
Mönstret upprepas gång på gång.
Dagens Nyheter är en tidning som påstås vara rikstäckande men huvudparten av det man kan läsa där är huvudstadsnyheter. Vi från småorterna förväntas intressera oss för huvudstaden men aldrig tvärtom.
När jag jobbade i Norge slogs jag av samma sak. Norrmän vet allt om svensk politik,  kultur och kändisar medan svenskarna i egenskap av nån slags arrogant storebror inte vet ett skit om Norge.
Och jag skäms.
Men nu har jag i alla fall en favorit bland excentriska norska kulturpersonligheter: Ole Bull. Slå upp honom om ni missat karln.

Men nu är det åter dags att skämmas. Vad vet ni om Afrika? Ja, jag är medvetet frikostigt här och låter er komma undan med lite historiekunskap om faraoernas Egypten, och kanske en vit nobelpristagare i litteratur? Men i övrigt, vad vet vi västerlänningar om ens något av en hel kontinents historia, litteratur, musik och övrig kultur?! Och i deras skolor lär de sig om västerländsk historia, litteratur och kultur. Och de lyssnar på västerländsk musik och nyhetsrapportering.
De kan sin Zlatan och Brolin, sin Abba och sin Robyn (!). De kan sin Scania och sin SIDA.
Vad är det som gör att vi i överläge inte bryr oss?
Så nu jobbar jag på att täcka enorma brister med små plåster. Kongolesisk musik, kenyansk litteratur, nigeriansk Nollywoodfilm, afrikansk kolonial och postkolonial historia.
Fick tips på en bokhandel i Nairobi av min favvisprofessor.
- Go there, you ignorant lady!  sa han med sedvanlig kärleksfull ironi.
Och jag gick.
För man vill inte skämmas.
Och man vill inte vara vit OCH ignorant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar