fredag 19 september 2014

Sedan sist: barnboksillustrationer!

I många år har jag i den digitala byrålådan haft embryon till ett antal barnböcker. En del som idéer, andra som färdiga manus. Då och då har jag skrivit vidare på dem och kläckt fler idéer och en försvarlig mängd ganska så sammanhängande manus har lagts på hög.
Jag har letat illustratörer förr, men när jag nu kommit ner till Kenya hoppades jag kunna hitta någon riktigt bra afrikansk Tinga tinga-konstnär. Det har gått så där.
Tills jag fick förslaget att åka tillbaks till barnhemmet i Tanzania där vi var för två år sedan. De har en konstnärsorganisation som heter Upendo där de lär upp barnhemsbarn och fattiga föräldrar att skapa konstnärligt för att försörja sig och sina familjer. Föreståndaren där heter Sibo och är en hejare på Tinga tinga-målning.
Så jag begav mig några dagar till Tanzania för att förklara mina idéer.

På vägen dit höll bussen på att krocka med en giraff!! Och den upplevelsen kändes absurt afrikansk.

Väl framme fick jag förklara och googla fram bilder på vad en sjöhäst är, hur en vattensköldpadda ser ut och massa andra havsföreteelser. För även om Tanzania har en kust så finns det inte mycket till beach i Moshi, vid Kilimanjaros fot.

Men nu är kontrakt skrivet och tavlorna målas!  Till jul skickar vi in de första manusen till förlag!!
Och när jag kommer hem ska vi ha stor vernissage!

1 kommentar:

  1. Glatt överraskad att få läsa så många inlägg på en gång. Följer dig sedan en stolpisbo delade/kommenterade din blogg. Intressant, rolig och frustrerande läsning. Fint exempel det där med en spann kärlek, en spann tårar. Och underbar bild här i inlägget. Kul att det händer något med dina böcker. Jag vill, och ska, ta tag i mina också.

    SvaraRadera