lördag 27 september 2014

HBTQ i mörkaste Afrika

Idag ska vi prata om mänskliga rättigheter och mörkaste Afrika. Igen.
Jag pratar inte om Kenya som faktiskt framstår som ett väldigt modernt och tolerant land i dessa sammanhang. Jag pratar inte heller om Kamerun där man kan få ett långt fängelsestraff av att beställa Baileys på krogen om man är man, bara för att det ju så tydligt signalerar hur djävla omanlig och gay man är. Jag pratar om Uganda, The Pearl of Africa. The ever green country av djupaste mörkermakt. Det här är det mörka Afrika där mänskligheten valt de mörkaste vägar. Ett land där de kristna helt har glömt kärleksbudskapet. Där man bränner och skjuter, torterar,  misshandlar och stöter ut homosexuella.
I kristendomens namn.
Det var ju lite på tapeten i världspressen ett tag, när presidenten skrev under ett lagförslag som gav livstids fängelse för homosexualitet. Också att vara vän med en homosexuell samt otyg som kortkortkjolar blev straffbart i samma veva. Nu blev det nåt juridiskt misstag i samband med att lagen antogs så förslaget har återkallats i väntan på att saker ska gå "rätt" till.
Det, mina vänner,  innebär inte att Ugandas homosexuella dansar hand i hand på gatorna. Situationen är helt vedervärdig fortfarande. HBTQ-folk flyr fortfarande landet i hopp om att få leva öppet någonstans i världen. Glöm inte det.
För jag kommer att återkomma till detta igen, och igen.
Och slutligen räcker det inte med att ta ställning utan man måste faktiskt hjälpa människor.

Och till support för vänner jag har i Uganda vill jag avsluta med Eddy Kenzo's härliga video, med budskapet: "Jag bryr mig inte om lagar, man måste leva livet".

Kärlek och respekt till er alla! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar