lördag 12 juli 2014

LÄNGTAN.

Det är värre i den här vändan.
I mars-april var detta en känsla av frihet. En känsla av att vara 40-årig småbarnsmor som just fått sitt liv tillbaka. Den uppenbara lättnaden av att bara behöva vara jag. Inte mor, inte fru, inte älskande. Jag fick tid för mig själv, mina tankar, mina önskningar och kunde FOKUSERA för första gången på mycket länge!! Jobba tills saker blev klara, skriva på bokprojekt, bygga nya vänskapsband, samtala långt in i natten.
Så var det att vara ensam i Afrika utan familj.
Och här är jag. Tillbaks. Ensam. Nä då, lilldotra är med, fast hon är mest hos grannen där de andra ungarna finns. Hon slipar på sin kiswahili som om ingen svensk sommar varit.
Men jag LÄNGTAR. Något enormt.
Efter min make. Ta på honom, krama om honom, älska med honom, hålla om honom. De galna idéerna, den självklara känslan med vilken vi är ett par. Mitt i kaos och liv och arbete och familj. Mellan bråk, irritation, uppsluppenhet, engagemang, passion och kärlek.
Efter min stordotter. Hennes underfundighet, verbalitet och klokhet, hennes entusiasm, intelligens och kramar. Hennes långa, långa ögonfransar och specialintressen. Längtar våra långa kvällssamtal om fakta och film och böcker. Och längtar efter att gosa med henne på nattugglevis långt efter läggdags.
Jo, det är värre den här vändan.
Tanken på att det är ÖVER FEM MÅNADER tills jag får se dem igen är överväldigande. :-(
Kvällarna är sega och mörka och ensamma och även om folk här gör sitt bästa för att ge mig en god stund så är det ensamt att ha så få människor att bygga sitt sociala liv på.
Och jag längtar efter kollektivliv och gröna gräsmattor, spontan-barbeques, fika, och bad i hav och sjö. Jag vill se de gravida vännernas bäbisar och jag vill möblera klart lägenheten till en plats att leva på.
Och jag överdoserar romantisk film och Harlequinböcker och lovey-dovey sidor på internet, av den här typen och lyssnar på sånt här. Gräver ner mig under varma fluffiga filtar i den afrikanska regnperiodskylan (c:a 15 grader och småregn mest hela tiden), äter godis och glass och håller fast som vid livet i den gorgonzola och salami jag medtagit hemifrån som representerar hem och civilisation och dekadens. Och jag Facebookar typ 15 timmar om dygnet. Även när jag arbetar ligger Facebook där öppet, för närheten till människorna jag saknar och älskar.
Och det är endast drömmen om ett jullov med familjen på Seychellerna som håller en vid liv.
I miserabelt skick.
Eder utlandsreporter.



6 kommentarer:

  1. Ja, du har en bit kvar till ålderdomens resignation (tur det, det är inte särskilt passionerat, men lugnt...fast det går ganska bra att jobba...).
    Tuvas pa.

    SvaraRadera
  2. PS. Håller på att scanna in neg från Tuvas barndom, så det är nostalgiläge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nostalgi är ett trevligt läge.
      Och ni tog fantastiska foton när vi var små. Jag minns fotoväggen hemma hos er.

      Radera
  3. med en tår i ögat
    och den där känslan
    av att allt blod strålar till magen
    och försvagar resten av kroppen
    läser jag din utlandsrapport
    och inget annat finns att ge
    än ord som platta försöker säga
    att jag önskar jag kunde göra något

    Kram Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära vän, tack för fina fina ord.
      Det är lite tungt just nu. Men jag hoppas fylla tiden med gott arbete så det inte blir för många pity partys under hösten.

      Radera
    2. Fina ord, vännen.
      Lite tungt just nu.
      Men det går upp och ner.

      Radera